Φρεγάτες – Λίγο πριν από την κρίσιμη απόφαση

Είχαμε ένα ευχάριστο γεγονός την προηγούμενη εβδομάδα. Η δημοπρασία για τα «Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά» ολοκληρώθηκε επιτέλους και πλειοδότης ανακηρύχθηκε ο Εφοπλιστής – Επιχειρηματίας κος Γεώργιος Προκοπίου. Άξιος, σοβαρός και με μεγάλη οικονομική επιφάνεια, αποτελεί εγγύηση ότι θα καταφέρει να αναστήσει τα Ναυπηγεία, με πολύ θετικές επιπτώσεις για την ελληνική οικονομία γενικότερα. Με εντυπωσίασε ότι δεν συνέδεσε την εξαγορά με τις «φρεγάτες» και ότι σκοπεύει να τα αναπτύξει, να τα κάνει ικανά και ανταγωνιστικά, να δώσει δουλειά σε χιλιάδες ικανούς Έλληνες και να αναπτύξει σύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές. Με εντυπωσίασε αυτό που είπε: «Ο καπετάνιος είναι καλός, χρειάζονται όμως επίσης και καλοί ναύτες», και το τελευταίο είναι ίσως πιο δύσκολο από τις αναγκαίες επισκευές και τον νέο εξοπλισμό. Εκτός ελαχίστων, όλοι οι Έλληνες συμπαριστάμεθα στην προσπάθειά του και ζητούμε να βοηθηθεί και να μη σκοντάψει σε γραφειοκρατίες και συνδικαλιστικά μικροσυμφέροντα.

Ο καιρός περνάει γρήγορα, το φθινόπωρο έρχεται και επιτέλους θα ληφθεί η κρίσιμη απόφαση για τις τέσσερις φρεγάτες, την ενδιάμεση λύση και την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ. Έχω γράψει σχετικά άρθρα και συνεχίζω να μελετώ, να συγκρίνω και να αναλογίζομαι τις διάφορες παραμέτρους για την καλύτερη λύση. Με αυτό το σκοπό επισκέφθηκα την έκθεση Αμυντικού Εξοπλισμού «DEFEA», με την ελπίδα να πληροφορηθώ τις απόψεις των Εταιρειών και να λύσω – ίσως – απορίες μου.

Ξεκίνησα από το περίπτερο της Fincantieri που προτείνει τις ιταλικές Fremm. O Ιταλός εκπρόσωπος της εταιρείας, μου παρέθεσε όλα τα στοιχεία και τα πλεονεκτήματα της πρότασής των. Έχουν παραδοθεί οκτώ στο Ιταλικό Ναυτικό, έδωσαν δύο στην Αίγυπτο και έχουν νέες προτάσεις από την Ινδονησία. Ως προς τον εξοπλισμό, μου δήλωσε ότι μπορεί να τοποθετηθεί εναλλακτικά και από την ιταλική “version”, αναλόγως των επιθυμιών του πελάτη. Στην ερώτησή μου γιατί να αγοράσουμε Fremm, όταν οι Γάλλοι προχωρούν στις πιο σύγχρονες Belh@rra, μου υπενθύμισε τη διαφορά μεταξύ της θεωρίας και της πράξης: «Στα σχέδια μπορεί να σου προσφέρουν μια τέλεια λύση, στην πράξη όμως τί γίνεται;»

Συνέχισα στο περίπτερο των Γάλλων με τις Belh@rra. Υπήρχε μόνο ένας Γάλλος που ήξερε μόνο Γαλλικά και μου φάνηκε ότι βιαζόταν να τελειώσει η έκθεση. Τα γαλλικά μου είναι φτωχά και χρειάστηκε να μιλήσουμε μέσω μιας έξυπνης όμορφης Ελληνίδας, που ίσως ήξερε περισσότερα από τον «κουρασμένο» Γάλλο. Η πρώτη φρεγάτα για το Γαλλικό Ναυτικό θα είναι έτοιμη το 2024 και εκτιμούν ότι εάν αναλάβουν την παραγγελία μπορούν να παραδώσουν στην Ελλάδα την πρώτη το 2025. Στο ερώτημα αν ο εξοπλισμός περιλαμβάνει τους Scalp Naval μου απάντησε: «όχι δεν μας το ζήτησαν». Στο ερώτημα δε αν ισχύει η γαλλική πρόταση για αμυντική συνεργασία σε περίπτωση  αγοράς των Belh@rra, εδήλωσε άγνοια.

Οι ολλανδικές Sigma 11515HN της Damen είναι πολύ αξιόλογη λύση ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπ΄ όψιν την εξοικείωση του Πολεμικού μας Ναυτικού με την τεχνολογία. Περαιτέρω η ενδιάμεση λύση (Sigma 10514) είναι  άρτια, με δυνατότητα άμεσης προσαρμογής και εύλογων δαπανών συντήρησης.

Προχώρησα στο επιβλητικό περίπτερο της Lockheed Martin. Εκεί είχα μακρά συζήτηση με τον Αμερικανό εκπρόσωπό της. Μου παρουσίασε τα πλεονεκτήματα των MMSC-HF2. Στον τοίχο του περιπτέρου ήταν αναρτημένο  σχεδιάγραμμα – εικόνα που μου κίνησε την περιέργεια. Στο κέντρο υπήρχε η φρεγάτα και πέριξ αυτής F16, Romeo, P-3B Orion. Στο ερώτημά μου εάν διατίθεται τόσος εξοπλισμός, τι την θέλουμε την φρεγάτα, μου απάντησε ότι η φρεγάτα είναι σαν το smart phone και συντονίζει το όλο συγκεκριμένο  σύστημα για το καλλίτερο αποτέλεσμα. Δεν με έπεισε, και όταν τον ρώτησα αν οι MMSC είναι από αλουμίνιο ή χάλυβα απέφυγε να απαντήσει. Είπε ότι δεν εγνώριζε αυτό το θέμα. Όταν τον ρώτησα γιατί ζήτησαν παράταση και τι νεότερο θα προσφέρουν, εδήλωσε άγνοια αλλά τόνισε ότι την παράταση ζήτησε η ελληνική πλευρά.

Έφυγα σκεπτικός αλλά με ξεκάθαρες εκτιμήσεις. Δεν είμαι ειδικός και δεν διεκδικώ το αλάθητο. Πιο σύγχρονες οι Belh@rra και αν συνοδευτούν με αμυντική συμφωνία με τη Γαλλία είναι η καλύτερη λύση και μάλιστα με Scalp Naval και ας στοιχίσουν λίγο ακριβότερα. Στην περίπτωση που δεν θα υπάρξει αμυντική συμφωνία με τους Γάλλους, ίσως πρέπει να προτιμηθούν οι Ολλανδικές Sigma ή οι Ιταλικές Fremm.

 Ως προς τις αμερικάνικες MMSC, δεν «κάνουν». Θυμάμαι μάλιστα και το τουρκικό ειρωνικό σχόλιο: «θα πάρετε τενεκέδες, τί θέλετε να κάνετε, τενεκετζίδικο;»  

Γράφοντας το παρόν άρθρο, διάβασα στην εφημερίδα «AXIA NEWS» σχόλιο με τίτλο: «Ο Προκοπίου, η.. σιωπή Γεραπετρίτη και το συμβόλαιο για τις Αμερικάνικες Φρεγάτες», όπου σημειώνει ότι «επίκειται» υπογραφή με τους Αμερικάνους για την προμήθεια φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό. Γιατί δεν μας αποκαλύπτει η εφημερίδα τις πηγές της; Τί υπονοεί; Μήπως ότι ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας μας κοροϊδεύουν ότι η αξιολόγηση συνεχίζεται και ότι η απόφαση θα ληφθεί σε δύο-τρεις μήνες; Η κατηγορία είναι βαρύτατη. Απαιτείται άμεση προσφυγή στην Εισαγγελία για εξακρίβωση και αυστηρή  τιμωρία.

Είναι γνωστή η αξιοσύνη και η έντονη δραστηριότητα του Αμερικανού πρεσβευτή κ. Πάιατ. Όπως επίσης και οι στενές σχέσεις του με τον Υπουργό κ. Γεωργιάδη. Ο μεν κ. Πάιατ καλά κάνει και προωθεί πάση θυσία τα αμερικάνικα συμφέροντα. Εμείς όμως πρέπει να αποφασίσουμε για τα ελληνικά συμφέροντα. Δεν είμαστε ζητιάνοι για να πάρουμε ότι μας δώσουν. Εμείς πληρώνουμε, εμείς αποφασίζουμε. Αυτές οι φρεγάτες θα προστατεύσουν τις θάλασσές μας, τα χωρικά μας ύδατα, την ΑΟΖ μας, τα νησιά μας και την Κύπρο, έστω και αν… κείται μακράν.

Πρέπει να είμαστε ισχυροί γιατί οι Τούρκοι μόνο αυτό καταλαβαίνουν.

Λοιπόν, βέλτιστες Φρεγάτες – Ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις – Ασφάλεια,«12 ναυτικά μίλια και μη πόλεμο». Με ασφάλεια, αυτοπεποίθηση η νέα γενιά να πάει την Πατρίδα μπροστά. Να μας σέβονται, να μας τιμούν και να μη μας εξευτελίζουν ακόμη και οι Σκοπιανοί. Αυτή την Ελλάδα πρέπει να παραδώσουμε στα παιδιά μας.   

ΚΥΡΙΕ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΕ ΠΑΡΕ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΑΠΟΦΑΣΗ.

Η ΠΑΤΡΙΣ ΘΑ ΣΕ ΕΥΓΝΩΜΟΝΕΙ.